معرفی آریو S300 اتوماتیک و زوتی Z300 اتوماتیک

نخستین بار در سال 2012 بود که شرکت تازه تأسیس زوتی از محصول جدید خود یعنی زوتی Z300 رونمایی کرد. این خودرو بر

توسط مدیر سایت در 11 آذر 1402

نخستین بار در سال 2012 بود که شرکت تازه تأسیس زوتی از محصول جدید خود یعنی زوتی Z300 رونمایی کرد. این خودرو بر اساس پلتفرم نسل اول تویوتا آلیون ‌(Toyota Allion) ساخته شده‌است و نمای ظاهری آن نیز یک کپی کامل از این خودرو محسوب می‌شود. بدیهی است که اکثر شرکت‌های چینی راه خود را با کپی‌کاری از بزرگان صنعت خودرو آغاز کردند و زوتی نیز از همین سنت پیروی می‌کند.

معرفی آریو S300

کمپانی زوتی در بخش فنی از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر ساخت شرکت میتسوبیشی برای این خودرو استفاده کرده‌است. حاصل ترکیب‌های شرکت زوتی یک خودروی کاملا اقتصادی چینی بود که در رقابت با سایر برندهای شناخته شده بازار چین، توانست جایگاه متوسطی را ازآن خود کند. در حال‎حاضر نسل دوم این خودرو با نام زوتی Z360 به بازار چین عرضه می‌شود که در مقایسه با نسل اول،‌ تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرده‌است.

در سال 1393 شرکت سایپا توانست نمونه‌هایی از این خودرو را با هدف آزمون بازار داخلی، وارد کشور کند. ازهمین‌رو در حال‎حاضر نمونه‌های وارداتی زوتی Z300‌ با مدل 2014 در بازار ایران موجود هستند. پس از عرضه نسبتا موفق زوتی زد 300، شرکت سایپا تصمیم گرفت تا پروژه مونتاژ این خودرو را نیز آغاز کند. مونتاژ زوتی Z300‌ در داخل کشور و تولید آریو، قیمت تمام شده این خودرو را به‌شدت کاهش داد و به‌همین‌دلیل مصرف‌کنندگانی که نمونه‌های وارداتی زوتی Z300‌ را خریداری کرده بودند، زیان‌های قابل توجهی را تجربه کردند. 

آریو سایپا نیز نسخه مونتاژی زوتی Z300‌ است که در فاصله سال‌های 1394 الی 1398 توسط بنیان توسعه صنعت خودرو سایپا (بن رو) به تولید رسید. پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات زوتی و سایپا در خصوص تولید این خودرو، محصول جدید سایپا ابتدا با نام S300‌ و سپس با نام آریو به بازار عرضه شد. آریو پس از حضور در بازار داخلی، با خودروهایی همچون دنا از ایران‌ خودرو و برلیانس H330 از پارس ‌خودرو به رقابت پرداخت که در برابر هر دو حریف نتیجه را واگذار کرد. درنهایت نیز تولید این محصول به دلیل قطع همکاری‌های شرکت چینی با سایپا متوقف شد و سایپا آریو همانند بسیاری از محصولات چینی دیگر، به تاریخ پیوست!

مقایسه طراحی

همان‌طور که در معرفی خودروها نیز گفته شد، نمای کلی زوتی Z300‌ نمونه کپی شده از نسل پیشین تویوتا آلیون است. نمونه‌های مونتاژی آریو نیز از نظر طراحی تفاوتی با زوتی Z300‌ ندارند و هر دو خودرو از طرحی قدیمی، اقتصادی و درعین‌حال هماهنگ و موزون بهره‌ می‌برند. تنها تفاوت نسخه‌های مونتاژی و وارداتی، به لوگو سازنده خودرو و اسم اتومبیل خلاصه می‌شود.

آریو S300 در مقایسه با رقیبی همچون تندر 90 ظاهر زیباتری ارائه می‌دهد و با ترکیبی از چراغ‌های کشیده در جلو و عقب، ظاهری چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد. ظاهر این خودرو در مقایسه با دنا نیز از هماهنگی به‌مراتب بیشتری برخوردار است و در نمای ظاهری آن با ایده‌های متفاوت مواجه نخواهیم بود؛ البته آریو مزایای ظاهری خود را به تویوتا آلیون مدیون است.

یکی از نکات جالب طراحی ظاهری که می‌تواند برای خریداران جالب باشد، مربوط به رنگ‌بندی خودرو است. نسخه‌های وارداتی زوتی Z300‌ با تنوع قابل‌توجهی از رنگ‌بندی به بازار عرضه شدند و علاوه‌بر رنگ‌های مرسوم همچون مشکی و سفید، نمونه‌های نقره‌ای و قرمزرنگ زوتی Z300‌ نیز به چشم می‌خورد. در سوی مقابل، آریو S300‌ برای مدتی طولانی تنها با رنگ سفید به تولید می‌رسید و در اواخر دوران مونتاژ، سایپا نمونه‌های اندکی را با رنگ مشکی به بازار عرضه کرد.

شما کاربران محترم میتوانید برای دستیابی به ابزارآلات آریو z300 به خرید لوازم یدکی Z300 مراجعه کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن